Oman elämän personaltreiner....

lauantai 15. lokakuuta 2016

Hiljaisuudesta hei!

Moni on jo kysynyt että vieläkö pidät blogia, juu pidän mutta en vain ole saanut kirjoitettua pitkään aikaan. Tuntuu tämäkin olevan aika kausiluonteinen asia. :)

Syksy on mulle usein aikaa, jolloin rupeaa masentamaan, pimeys ja kylmä ilma, hyi. Ihme kyllä, vielä ei masenna. En sitten tiedä johtuuko se siitä että olen aloittanut koulun.

Kyllä, musta pitäisi parin vuoden päästä tulla lähihoitaja. Toki nyt kun on lukenut uutisia niin ei kyllä kamalasti ainakaan tuo vanhuspuoli kiinnosta, meinaavat tuolla eduskunnassa että 4 hoitajaa 10 asukasta kohti on ihan ok määrä. Sissus, jos tuolla jotain saadaan aikaan niin hoitajille burnout. Ihan käsittämätöntä mun mielestä! Saisivat itse tulla kuukaudeksi dementia-osastolle töihin ja sen jälkeen voisivat toisen kuukauden maata sängyssä paskat housuissa odottaen hoitajaa. Varmasti sen jälkeen ymmärtäisivät, millaista on olla duunissa muistisairaiden kanssa.

Koulussa ollaan paljon puhuttu nuorten ja vanhusten asioista ja sanoinkin opettajalle, että mulle on ollut parasta kiitosta duunissa se, kun eräs mummo, jolla oli dementia edennyt jo niin pitkälle, ettei tunnistanut omaisiaan jne, sanoi että, sulla on uudet silmälasit. Kelatkaa, mulla oli ollut kaksi viikkoa uudet rillit, ja kukaan työntekijä ei edes ollut tätä asiaa huomannut, niin tää mummo sanoi, että sulla on uudet silmälasit. :) Tai kun kutsui mua tyttärekseen. Tai kun yksi uudenvuoden aatto työparin kanssa vietiin eräs sotaveteraani oman ruokkisen kustannuksella saunaan. Osastonhoitaja sanoi, että mitä te nyt teette, että on ruokahetki. Sanottiin että on tärkeämpää tekemistä kuin syöminen. Pappa pääsi saunaan, ja koska saunan vieressä oli terassi, otettiin lunta ja tehtiin siitä papalle lumipallo ja annettiin se hänelle käteen kun istui saunassa. Pappa rupesi itkemään. Ja se hymy mikä papalta tuli, oli paras kiitos ikinä. :) Ja tämä saunahetki olikin sitten papan viimeinen , pappa kun nukkui pois pian tämän jälkeen. Sanoin opettajalle, että jos hoidan vanhuksia ja ihmisiä ylipäätään niin kuin haluaisin itseäni hoidettavan, en voi tehdä asioita kovin väärin.

Olen myös miettinyt paljon lapsia. Ja tuntuukin että kaikille muille se tuntuu olevan kamala ongelma ettei meillä ole ukkon kanssa lapsia, ollaanhan me kuitenkin oltu parisuhteessa jo yli yhdeksän vuotta. Tuntuu että se lasten tekeminen on toisille ihan pakkomielle. Onneksi ukko on niin samoilla linjoilla mun kanssa että ei hätää ;) ukko sanoikin yksi kerta että, kelaa, jos meillä olis tässä vieä lapsi/lapsia. Eihän meillä olis aikaa toisillemme ollenkaan. Niinpä! Ehkäpä meidän suhteen salaisuus on juuri se ettei ole niitä lapsia. Me nautitaan niin paljon toisistamme ettei siihen mahdu muita. Tarjotaan se koko huomio toisillemme. Jokainen tavallaan. Ja kyllähän meidän ”salaisuus” on varmasti myös se avoimuus ja rehellisyys.


Tässä kun olen ollut nyt kolme viikkoa yksin kotona, olen ymmärtänyt, kuinka hyvä mun mies on. Niin kiltti ja ajattelevainen. Olen varmasti jo tuhat kertaa tästä maininnut aiemmin, mutta minkäs teen, kun tuollaisen namun oon haaviin saanut. Mikä parasta, ukkokulta tajuaa sen mitä on olla alkoholistin lapsi. Ja onhan tuo vierestä nähnyt, kuinka alkkis kietoo lähimmäiset sormensa ympärille. Myös se kuinka olen kertonut menneisyydestäni ja niistä tunteista mitä koen/ olen kokenut, on auttanut varmasti ymmärtämään mua paremmin. Mies ei koskaan sano että onhan se sun äiti tai isä. Koska en vihaa mitään niin paljoa, kuin tuota lausetta. Mun vanhemmat ei ole ollut mulle vanhempia silloin kun olisi pitänyt olla. Vaikka kuinka ollaan samaa verta ja lihaa, niin ei, se tosiasia ei poistu, että vanhempani valitsi ennemmin alkoholin kun mut.



Vielä yksi asia joka ottaa kupoliin, on se, kuinka toiset ihmiset itkee facebookin foorumilla, että kuinka sossu on tehnyt väärän päätöksen ja ottanut lapset huostaa. Vittu, ihan oikeasti, kyylätkää sinne peiliin!! Huostaanotto on aina, semmonen asia, jota ei tehdä kevein perustein. Jos lapsesi otetaan huostaan, vika on sun! Riisukaa ne saaterin egot ja katsokaa kunnolla sinne peiliin. Tää sitten korpee. Toki lastensuojelu lakia on kiristetty todella paljon sitten 90-luvun, mutta silti. Toki myönnän, että nykypäivän säädöksillä, olen syyllistynyt lasten kaltoinkohteluun, koska silloin kun hoidin meidän sukulaisen lapsia, niin annoin kyllä luunapin otsaan,  jos eivät uskoneet monesta kehotuksesta huolimatta. Toki en muuta ”väkivaltaa” käyttänyt lapsia kohtaan. Usein otin ja kippasin tenavan selälleen lattialle ja rupesin kutittamaan ja sanoin että uskotko jo ettei noin saa tehdä?  Jos lapset eivät kunnioita vanhempiaan ja hoitajiaan, niin ketä ne sitten kunnioittaa ??

Nykypäivän nuoriso, varsinkin täällä Helsingissä tuntuu olevan melkoista. Toissa päivänä olin kaupassa ja sinne tuli kaksi, ehkä noin 14 vuotiasta poikaa ja tällä toisella pojalla joka toinen sana oli vittu. Vittu sitä, vittu tätä. Meinasin jo kysyä että oletko oppinut uuden sanan, kun sitä noin ahkerasti viljelet? Lopuksi tälle en voinut muuta kun nauraa :D Laitankin tähän muutes meidän ryhmätehtävän videon, sopii hyvin tuohon uuden sanan oppimiseen. Toki kyseessä on 3-4 vuotiaat pojat :D


Tiedän että kaikki eivät tykkää meikän tyylistä ja tavasta ilmaista asioita ja mielipiteeni ovatkin useasti sellaisia, että moni katsoo mua kieroon. Viime viikonloppuna olin baarissa kaverin kanssa, ja sanoin eräälle miehelle, että mä nyt vain olen tälläinen vastavirtaan kulkija, johon kaverini sanoi, että se on aina ollut. Mies tuumasi että oletko sä vaikea ihminen? Sanoin että en, mutta mulla on usein eriävät mielipiteet ihmisten kanssa. :D

Jotta ei taas tulisi fiilis että valitan vain koko ajan, kerrottakoon että meillä on uusi koti. Muutettiin heinäkuun lopussa. Onneksi muuttomatka ei ollut kuin 250m. Asuntokaan ei ole isompi kuin edellinen, saati halvempi, mutta on se huomattavasti parempi kuntoinen. Hiljattain rempattu, mitä nyt verhokiskot puuttui olkkarista ja makkarista. Niiden asennusta saikin sitten taas odottaa melkein kolme kuukautta :D Nyt on tiskikone ja laminaattilattiat, lasitettu partsi ja ihanan iso keittiö. Talossa on ihan huippu hyvä pesutupa, joten myin mun vanhan pesukoneen pois. Myös saunatilat löytyy kerroksesta 13, hulppeet näkymät. Me siis asutaan 8 kerroksessa.

Näkymät saunalta

Heijastuksia parvekelaseissa

Aamu aurinko

Näkymää keittiön ikkunasta

Tämäkin keittiöstä kuvattuna

Parstilta 

Oli mahtava taivas ennen myrskyä

Myös auringonlaskun näkee partsilta

Meillä on vissiin aika hyvä tuuri näiden huonekalujen kanssa. Ollaan meinaa löydetty, suurin osa meidän tavaroista. Nyt kun muutettiin, haluttiin pyöreä keittiön pöytä ja oho, se löytyi vanhan kämpän alakerrasta, päällä oli lappu, että saa ottaa tai menee kaatopaikalle. Halusin myös kylppäriin semmoisen hyllykön ja kas kummaa, se löytyi nykyisen talon alakerrasta, samantyylisellä lapulla varustettuna :D

Ja tää on ihan kunnon puuta, ei mikään halppis. Ja ilmaiseksi ;)



Ja samoin tää oli ilmainen ;)


Loppuun vielä jaksan mainostaa kananmunia, mähän kun syön niitä 120 kpl/kk ja ei, kananmunan kole ei vaikuta ihmisen koleen ;) Joten antakaa mennä, parasta ravintoa ikinä! Tilaa sinäkin siis munasi osoitteesta www.munaeggpress.fi. Nykyään niitä kuskataan jo rovaniemelle asti ;) Nää munat ovat freerange munia, joka tarkoittaa että kanat saa ulkoilla kun haluavat ja syövät niille luontaista ruokaa, ja gmo vapaata rehua. Mikä parasta, kerrankun friidoja maistat, et muita munia enään haluakkaan syödä ;)


Tälläistä tänne, melkoista turhanpäivän höpinää ;) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti