Oman elämän personaltreiner....

torstai 10. marraskuuta 2016

Entäs kun auttaja väsyy?

On taas aika puhua isästäni. Tämä kirjoitus on varmasti sellainen josta moni ei tykkää, mutta on vain pakko saada purkaa ajatuksia.

Mä olen niin loppu ja täynnä isäni käytöstä että ei mitään rajaa. En vain kerta kaikkiaan jaksa enää. Olen koko helvetin elämäni yrittänyt auttaa ilman tulosta. Aikoinaan kun asuin vielä sijaisperheessä, mun mummo, isän äiti siis, soitti usein ja sanoi että eikö se Annika voisi soittaa isälleen ja pyytää sitä menemään katkolle? Kun ei se usko ketään muuta. Siis kelatkaa, mä olin silloin vielä pikkutyttö, jonka ei todellakaan olisi tarvinnut huolehtia tuollaisesta. Mutta minkäs teet… Olen aina, siis aina, koittanut auttaa isääni ja edesmennyttä äitiäni parhaani mukaan. Tässä muutama vuosi sitten vein isäni katkolle ja hommasin vielä jatko kuntoutukseen viideksi viikoksi. Siivosin isän asunnon sillä aikaan, vaihdoin lakanat ja tein pakkasen täyteen ruokaa ja järkkäsin valmiiksi ruat myös jääkaappiin. Helpotin kotiin paluuta kaikella mahdollisella tavalla. Tiedättekö mikä oli kiitos tästä kaikesta? Isä pysyi 9 päivää, siis saatana vain yhdeksän päivää selvinpäin!! Itkuhan siinä tuli.
Monesti olen miettinyt että mitä pahaa olen edellisessä elämässäni tehtyt jotta ansaitsen tälläisen elämän? En koskaan, siis koskaan, halua kenellekkään mitään pahaa, päinvastoin. En edes halua kaverilleni sanoa, jos jokin asia toisen käytöksessä tai sanomisessa painaa mua, koska en halua loukata toista.

Mietin useasti että kunpa isä kuolisi, niin pääsisin tästä huolesta ja ahdistuksesta eroon. Olisi oikeasti helpotus. Niin pahalle kuin se tuntuukin sanoa, mutta sitä toivon. Alkoholistia ei vaan voi auttaa, ellei hän itse ole valmis muutokseen. Ja sitähän sanotaan, että yleensä siinä vaiheessa kun tukiverkosto lakkaa auttamasta alkoholistia, alkoholisti tajuaa että ei saa enää mistään apua ja hakeutuu itse avun pariin tai juo itsensä hengiltä. Niin kuin äiti teki. Joi itsensä hengiltä.

Jotta ymmärtäisit mistä tämänhetkinen pahaoloni isääni kohtaan johtuu, kerron sen.

Soitin isälleni tuossa reilu kuukausi sitten ja muistutin maanantaina olevasta hammaslääkäristä. Isä kun oli kännipäissään kadottanut tekarinsa. Sanoi että muistathan jotta sulla on huomen aamulla hammis? Vastaus oli että joo, mutta en mene sinne koska jalka on aina vaan niin kipeä, etten pääse kävelemään. Isä oli siis ennen tätä kaatunut, ja soitti siitä mulle, että mitäs nyt, kaaduin kauppareissulla ja koko jalka on polvesta alaspäin musta ja kipeä. Enkä pääse kävelemään. Viitsi vielä nauraa päälle. Sanoin että samalla lailla, kun otat puhelimesta mun numeron, näppäilet siihen luuriin 112 ja painat vihreää. Kerrot tilanteen ja tilaat kiireettömän ambulanssin. Isä rupesi väittämään jotain vastaan, johon sanoin että en voi soittaa sulle ambulanssia koska olen Helsingissä, ja sinä Espoossa. Että mun soittamat puhelut menee Helsingin hälytyskeskukseen, eikä ne sieltä lähetä sulle lanssia koska olet Espoossa. No isä sitten otti ja suuttui tästä. Oli olettanut että minä tulen taas ja vien hänet lääkäriin, mutta enpäs vienytkään. Mulla menee nykyään kaikki aika kouluun ja omaan elämään.
Moni teistä varmasti ajattelee, että kyllähän tuossa tilassa olevaa täytyy auttaa. No täytyy, mutta isällä on muitakin ihmisiä elämässään kuin minä. Sisaruksia löytyy neljä kappaletta.
No nyt sitten kun tästä kaatumisesta ja hammasepisodista on kulunut kuukausi, sain puhelun viime sunnuntaina, isän kaverilta. Hän soitti ja sanoi että tilanne on nyt semmoinen, että pankkiautomaatti on syönyt isäs kortin ja isäs ei saa rahaa ulos automaatista. Olin silleen että niin, onkos tuo nyt sitten mun ongelma. Isän kaveri vetos siihen että mun täytyy nyt auttaa kun mulla on käyttöoikeus isän tilille. Että ottaisin ja nostaisin rahaa isän tililtä, ja veisin ne isälle. Sanoin kylmästi että joo, voin nostaa rahaa tililtä, mutta ei mulla ole aikaa lähteä Espooseen niitä tuomaan. Että tulet tänne ja haet rahat. Sanoin myös isän kaverille että niin, isä ei siis ole vieläkään mennyt lääkäriin, johon tää tyyppi sanoi, että joo olen mä yrittänyt varata aikaa isälles lääkäriin mutta ei se onnistunut vaikka mulla oli kaikki paperit mukana. Mietin hiljaa yksikseni että on nyt saatana ettei toinenkaan ihminen osaa soittaa sinne 112:seen. Lopuksi tämä tyyppi sitten sanoi että jos hänestä ei kuulu mitään, niin asia on hoidossa. Olin sitten että ok.
Meni kolme päivää kun isä soitti, sanoi että tarvii rahaa, kun ei oo ruokaa eikä röökiä. Sanoin että en kyllä lähde tuossa lumi myrskyssä Espooseen ja mulla oli vielä koulutunnit kesken. Sanoi että tilaat taksin ja tulet tänne. Sanoin että en vain yksinkertaisesti ehdi, ymmärtäkö? Ei, huuto alkoi, että saatana, mulla ei ole mitään täällä enkä saa rahaa ulos pankkiautomaatista! No lupasin sitten soittaa meidän taksikuskille ja kysyä että on hän töissä, et tarvis päästä espooseen. ( käytän siis kahta vakiokuskia takseissa, koska kuljen isän taksikortilla) No meidän eka kuski ei ollut töissä ja ilmoitin tästä isälle ja taas se saatanan huuto alkoi!! Tässä vaiheessa mulla paloi kanssa käpy, ja huusin takasin että saatana, olen niin vitun kyllästynyt sun hoitamiseen että sanon sun pankkiasioiden hoito hommat irti, että hoida asias itse! Mutta koska omatunto taas rupesi soimaamaan, sain hommattua meidän toisen vakiokuskin, että veisi rahat isälle. Ilmoitin tästä myös isälle. Kun kuski tuli, sanoi hän ekana, että isäs teki kauppatilausken, kuusi bissee ja kaksi askia röökiä, mitäs tehään, vienkö? Olin ensin vastaan, mutta sitten sanoin että ihan sama. Vie vain. Kuski myös kertoi että isä oli huonommassa kunnossa kun edellis kerralla ja että joku mies siellä myös oli.
No tottakai siellä oli jo joku valmiina odottamassa rahoja. Ja koska isä ei itse pääse kävelemään, niin myös joku isän ystävä on yrittänyt nostaa rahaa isän tililtä, mutta ei ole siinä onnistunut, koska automaatti oli syönyt kortin.

En vain jaksa enää tätä. Soitin myös Olarin kotihoitoon ja pyysin josko joku voisi käydä katsomassa isää ja soittaa mahdollisesti ambulanssin. Samalla kerroin myös että olisi kenties aika tehdä uusi palvelutarpeen arvio, koska tuntuu ettei isä pärjää enään niin hyvin kotona, ja ompa tuo kertonut muistinsakki pätkivät. Nainen kotihoidosta lupasi selvittää asiaa ja järjestää palvelutarpeen arviotiimin isän luokse.

Olen itse huomannut jo muutaman vuoden ajan että isän muisti pätkii ja pahasti. Mutta eihän tuo ole mikään ihme, kun toinen vain juo ja juo. Ja onhan isällä todettu jo kauvan sitten pikkuaivo atrofia. Ja varmasti myös alkodementtia kolkuttaa oven takana…..


Tälläistä tänään, huoli on suuri, mutta oma jaksaminen on ihan nollissa. On aika siirtää huolehtimien jonkun toisen tehtäväksi. Mä en vain jaksa…. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti